Is uitslapen wel zo fijn als wij denken?

Het is toch heerlijk als u geen wekker hoeft te zetten op uw vrije dag en zo lang in bed kunt blijven liggen als u wil? Uitslapen is voor veel mensen een verademing en wordt gezien als een bijtank momentje na een drukke werkweek. Toch is het de vraag of het zowel voor de geest als lichamelijk uiteindelijk wel zo goed is. Lees er alles over in deze blog! We zijn benieuwd of u na het lezen van deze blog nog echt lang zult uitslapen op uw vrije dag, dus wees gewaarschuwd!

Rust en regelmaat

Het is vaak bewezen dat we het best functioneren en uiteindelijk het gelukkigst zijn, als we leven volgens een vast ritme. De mens is nou eenmaal een gewoontedier; we gaan naar ons werk, we slapen en eten op vaste tijden. De fanatiekelingen onder ons gaan met regelmaat sporten en natuurlijk zien we onze familie en vrienden ook nog geregeld en houden we er sociale contacten op na.

Wanneer u uitslaapt, dan wijkt u af van uw ritme en wanneer u dit veel doet, is het effect helemaal niet zo goed als u in eerste instantie zou denken. Het normale ritme raakt namelijk ontregeld en daarmee uzelf en lichaam ook. Dit heeft als gevolg dat u zich overdag juist veel vermoeider gaat voelen, wat daarbij vaak ook gepaard gaat met een slechte nachtrust en onrustig slapen. 


Effect van de REM-slaap op uw gestel en gemoed

Uw slaap bestaat uit verschillende fasen. In de laatste fase van uw slaap bijvoorbeeld, verwerkt u allerlei indrukken en prikkels van de dag ervoor. Dit is de zogenoemde REM-slaap waar u vast wel eens van heeft gehoord. In deze fase zijn uw hersenen druk bezig om alle prikkels en opgedane ervaringen een plekje te geven, een belangrijke fase dus! 

Als u laat naar bed gaat en u daardoor aan het einde van de ochtend, of het begin van de middag pas in deze slaap fase komt, kunnen storende geluiden van bijvoorbeeld de buurman die het gras maait, de hond die graag naar buiten wil, of andere omgevingsgeluiden u storen in de REM-slaap. Ook is het zo dat u vaak toch klaarwakker bent op het tijdstip dat u (normaal gesproken) gewend bent om op te staan. In beide situaties mist u een goede en rustige REM-slaap. Dit heeft als gevolg dat uw hersenen de prikkels van de dag ervoor niet goed meer kunnen verwerken. Gaat u echter op tijd slapen en staat u ook weer op tijd op, dan kunt u ongestoord genieten van uw REM-slaap en voelt u zich beter uitgerust en waarschijnlijk ook een stuk vrolijker.


Naar bed naar bed zei Duimelot..

De uren voordat de klok twaalf uur slaat, zijn de belangrijkste uren om uw rust te pakken. In deze uren slaapt u over het algemeen het diepst. De uitslapers onder ons zijn vaak de voorafgaande avond laat het bed in gedoken. Een aflevering van uw favoriete serie eindigd bijvoorbeeld met een cliffhanger en u bent te nieuwschierig naar de volgende aflevering. Wetende dat er morgen geen wekker afgaat die u uit uw slaap haalt, kijkt u de volgende aflevering of misschien daarna nog wel één. U kunt lekker uitslapen, dus waarom al naar bed gaan terwijl het nog erg gezellig is op de de verjaardag van een kennis? 

Zorg goed voor uzelf door op tijd te gaan slapen

Mensen die onregelmatig werken en bijvoorbeeld naast ‘normale tijden’ ook nachtdiensten draaien en daardoor ook onregelmatig slapen, lopen volgens onderzoek een groter risico om hartaandoeningen en suikerziekte te ontwikkelen. Als uw slaapritme door (te) veel uitslapen net zo in war is, als dat van iemand die onregelmatig werkt, dan loopt u deze risico’s ook! Het is in dat geval echt belangrijk om goed voor uzelf te zorgen door optijd te gaan slapen en ook optijd weer op te staan. Wees gerust, af en toe een keertje uitslapen en wat later gaan slapen, richt echt geen grote schade aan en is vaak, om andere redenen, best fijn. 


Gelukkig bestaat er koffie?

Een kopje koffie in de ochtend kan u helpen wat beter wakker te worden door de cafeïne die erin zit. Als u suf bent van het uitslapen kan dit erg prettig zijn, maar het is geen gezonde oplossing voor iedere dag. Als u het moet hebben van een kopje koffie in de ochtend, zal dit ook een gewoonte voor uw systeem worden en heeft u dit binnen de kortste keren iedere dag nodig om echt wakker te worden. 

Herkent u zichzelf hierin? Dan zult u merken dat als u een keer lang uitslaapt, u wakker wordt met hoofdpijn. Uw lichaam mist in dat geval de cafeïne die het dagelijks toegediend krijgt! Probeer in dat geval iemand te regelen die u, uw kopje koffie op bed komt brengen 😉


Wist u dat:

  • U zich pas echt uitgeslapen voelt, als u een ook slaapsysteem kiest die op u aansluit.
  • Wij meer dan 35 jaar ervaring hebben als slaapspecialist en u kunt rekenen op ons advies.
Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes? Meld u aan voor de nieuwsbrief!

Ook interessant:

Water drinken voor het slapengaan, ondek welke voordelen het met zich meebrengt

Hoge temperaturen? Met deze tips kunt u toch goed slapen

Dekbedden vergelijken, welk dekbed past bij mij? 


Bekijk onze contact pagina voor openingstijden van onze speciaalzaak in Zutphen en onze contact gegevens.

Slaapkamerweb wordt beoordeeld met een 9.8/10 door 679 klanten.

CBW Erkendveilig betalen met iDeal of overboeken